Efectele nevaforabile ale criticii in dezvoltarea copilului - Woman2woman.ro


Efectele nevaforabile ale criticii in dezvoltarea copilului

By on ianuarie 13, 2015

mancare de post

Share Button
copil plange inhabitots.com

Foto: inhabitots.com

Uneori, copiii ne dezamăgesc: greşesc, se comportă inadecvat sau nu confirmă aşteptările noastre. Cât de eficiente sunt mesajele adulţilor pe care le auzim la tot pasul ca răspuns la aceste situaţii: m-ai dezamăgit, să-ţi fie ruşine, eşti neruşinat?

Copilul de vârstă preşcolară se află într-o perioadă de învăţare intensivă. Învăţarea comportamentelor adecvate este un proces de durată care necesită mult exerciţiu şi multe încurajări. În orice proces de învăţare, greşelile sunt tot mai frecvente la început şi scad pe măsură ce copilul exersează abilitatea sau comportamentul respectiv. De exemplu atunci când învăţăm să mergem pe bicicletă la început vom cădea de mai multe ori dar pe măsură ce vom exersa, căzăturile vor fi din ce în ce mai rare.

Pentru a învăţa o abilitate, un copil are nevoie de multe repetări şi exerciţii până la momentul în care ajunge să aibă o performanţã optimã. În plus e nevoie ca el să ştie ce a reuşit să facă optim până în acel moment şi ce mai are de învăţat. Dacă îi spunem ce NU a făcut bine sau ce a greşit, nu facem decât să îi provocãm o reacţie emoţională negativă care de cele mai multe ori, blochează performanţa şi fac foarte dificilă reintrarea în sarcina de învăţare.

Oamenilor le este mult mai dificil să înveţe atunci când simt disconfort decât atunci când trăiesc o emoţie pozitivă, de confort. Emoţiile pozitive sunt un context foarte bun de a învăţa o sarcină sau un comportament pentru că astfel învăţarea este asociatã cu o emoţie pozitivă.

Ce spun studiile?
Cercetările recente în neuroştinţe  arată că  până la 12 ani copiii învaţă diferit faţă de cei mai mari (peste 12 ani). Diferenţa rezultă din mecanismele cerebrale implicate în procesarea feedbackului pe care aceştia îl primesc pentru performanţele pe care le obţin sau pentru modul în care se comportă.

Studiile au arătat că feedback-ul pozitiv (ex. lauda) este mult mai eficient la copiii mici (sub 12 ani) decât critica.

Citeste mai departe pe Psihosolutii.ro

Share Button

One Comment

LASA UN RASPUNS

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *